KOJENECKÉ VÝŽIVY Z FABRIKY VERSUS DOMÁCÍ VÝŽIVY OD MAMINKY
Úvodem mám na vás jednu otázku, dáváte přednost zdraví nebo pohodlí?
Moje otázka je celkem jednoduchá, ale zásadní. Ukazuje jaký vztah máme sami k sobě a ke svým blízkým.
Do které z těchto dvou skupin by jste se zařadili vy?

Do první skupiny patří lidé, kteří chtějí být zdraví a uvědomují si, že péče o tělo je velmi důležitou součástí života. Čas, který věnují třeba cvičení, výběru a přípravě kvalitního jídla, získávání informací a osobnímu rozvoji, to vše je pro ně investice do zdraví. Tito lidé jsou si vědomi, že to zabere více času a dá práci, ale na druhé straně vědí, proč to dělají. Dává jim to smysl. S láskou o sebe pečují a jejich tělo jim to vrací zpět.

Ve druhé skupině jsou lidé, kteří sice také chtějí zdraví, ale nechce se jim pro to nic udělat. Neradi se omezují – vždyť ta pizza je tak dobrá, a to vepřo-knedlo jednou za týden mi nemůže ublížit, a ta buchta od maminky se určitě také nějak vstřebá, a když si dám u Meka hambáče s hranolkama, nemusím večer vařit a můžu se pěkně natáhnout. Tito lidé nečtou články o zdraví a zdravém životním stylu. A když se k nim dostane náhodou nějaká informace o tom, jak si zlepšit kvalitu života, dělají že neslyší.
Nesmíme zapomenout na čas, který má kromě pohodlí zásadní vliv na náš život. Chceme ho co nejvíce ušetřit, ale většinou je to za cenu kompromisů a ústupků. Dáváme přednost stravování se v restauracích nebo si kupujeme hotovky, které stačí ohřát v mikorvlnce. Hlavně ať je to co nejrychlejší a bez práce. Ale pozor, nemám na mysli ty, co si tohle dopřejí jednou za čas, ale píšu o těch co tohle žijí každý den – čipsy, hambáč, pizza, sladké pití, procesované jídlo každý den i vícekrát.

Připadá vám, že jsem se odchýlila od tématu a ztratila nit? I když to tak možná vypadá, na konci článku pochopíte, proč jsem se pustila do psaní tak zeširoka. A času, který věnujete jeho přečtení nebudete litovat, za to vám ručím :)


KOJENECKÉ VÝŽIVY Z FABRIKY VERSUS DOMÁCÍ

Detska_vyzyva_Marky_SCD_recipes-11Proč nás vlastně zajímají kojenecké výživy z obchodů? Vše to začalo v době, kdy Radek objevil SCD „dietu“ a rozhodl se díky ní uzdravit ulcerozní kolitidu. Samozřejmě, že se nejedná o dietu, ale o způsob výživy, který se stal naším životním stylem.

Kdo SCD zná ví, že se začíná s vývary a pyré, z ovoce nebo ze zeleniny, protože nemocné střevo se zánětem a divertikly se musí dostat do klidu, musí se přestat dráždit nevhodnou stravou na jakou jsme běžně zvyklí. A také je třeba omezit vlákninu, která postižená střeva dráždí. Pustila jsem se tedy do ovocných pyré, převážně z jablek a hrušek, do kterých jsem přidávala koření – hřebíček, vanilku nebo skořici,  doslazovala jsem medem. Radek je na sladké, ovocná „pyréčka“, jak jim říká, si velice oblíbil.

Jednou v obchodě, zatímco já jsem nakupovala, se Radek zastavil u regálu s dětskými výživami a začal pročítat jejich etikety. Velmi ho zajímalo, jestli děti papají taky takové dobrůtky jako on. Ovšem nestačil se divit, co všechno ta „zázračná“ sklenička obsahuje. Nedalo nám to spát a řekli jsme si, že na téma „dětská kojenecká výživa“ napíšeme do našeho blogu. Nějakou dobu jsem článek psala pouze ve své hlavě a tam by ještě chvíli zůstal, nebýt titulku na stránkách iDnes.cz –  „Kupovaná dětská výživa je zdravější, než připravená doma”, který se nacházel v rubrice TEST a spotřebitel. Tak to mě moji mílí čtenáři opravdu nadzvedlo ze sedačky! Chápete to doufám :)

Uvědomila jsem si, že dnes už může každý napsat cokoliv a kamkoliv! Bez ohledu na to jestli je to pravda nebo ne! Kdo má hlavu otevřenou a informuje se, je mu jasné, že tyto testy si zpravidla nechávají dělat sami výrobci na zakázku a vyhodnocení testů často podléhají velké finanční podpoře. Já bych se řídila vlastním rozumem a vlastní zkušeností.

Jablka_Hrusky_Marky_SCD_recipes-11V článku se píše, že většina výživ koupených v obchodech jsou prý téměř v pořádku, za to výživy vařené doma z jarní zeleniny jsou plné sodíku a dusičnanů. Odborníci doporučují, aby dětská výživa obsahovala co nejméně sodíku a dětem do jednoho roku se zásadně nepodávala sůl.
Dovolte mi citovat Pavla Frühaufa, primáře kliniky dětského a dorosteneckého lékařství 1 LF UK, který  říká: „Kvalita kojenecké výživy ovlivňuje, na co budou lidé za 50 let stonat nebo zemřou. Větší množství sodíku ve stravě zvyšuje kardiovaskulární rizika, například může způsobit vysoký krevní tlak v dospělosti“. A toho jsem se chytla já, „odbornice“ na výživu :D. To, co pan doktor říká je pravda, až na jedno!! Že to nebude za 50 let, ale mnohem dříve! Hodnocení má podle mne zřejmě zakrýt další nevhodné složky výrobku. Složky, které mají další negativní vliv na zdraví našich dětí. A to je důvod, proč píšu tento článek o fabrikových výživách.

Já osobně zásadně odmítám vyhodnocení testu v článku pro spotřebitele a jsem proti tvrzení, že dětské výživy z obchodů  jsou lepší než ty doma vyrobené. Myslí si snad někdo, že výrobce zajímá kvalita ovoce nebo zeleniny? Rozhodující je kvantita. Pak ani plesnivé suroviny nejsou výjimkou. Zkuste se podívat třeba na testy rajských protlaků nebo šťáv z rajčat. Budete překvapeni, co všechno obsahují. Pravděpodobně si něco takového nikdy nekoupíte :D Můj kamarád byl jednou na takové brigádě a velmi podrobně mi popisoval jaká rajčata se používala na kečup a rajský protlak. Od té doby si kečupíček nedal.

Pokud vás toto téma zajímá, záměrně sledujete podíl ovoce a zeleniny. Někteří výrobci na obalech upozorňují, že jejich výrobky neobsahují cukr a lepek. Týýý jo! Nejde mi do hlavy, proč se ovoce přislazuje cukrem a proč se k němu přidává obilí??? Proč?!
Kupovaná ovocná kojenecká výživa, ve které ovoce tvoří pouze 30% z celkového obsahu snad ani není ovocnou výživou? Nebo ano? Co že tedy tvoří těch zbylých 70%?
Ovocné kojenecké výživy s vyšším obsahem ovoce zaplať pánbůh existují, ale zase v sobě ukrývají něco, proč doporučuji výživu nekupovat a raději uvařit doma, jako to pro nás dělaly naše maminky a babičky.
Tím největším důvodem je bílý prášek, který je bez chuti a vůně. Všichni ho známe, je to škrob. Škrob, který se vyskytuje v obrovské spoustě výrobků a bohužel právě i ve výživách pro děti.

Detska_vyzyva_Marky_SCD_recipes-10Škrob nebo-li složený cukry je pro lidský organizmus hůře stravitelný. Aby ho tělo dokázalo strávit a mělo z něj nějaký užitek, musí ho nejdříve rozštěpit na dvojité a pak na jednoduché cukry. Náš organizmus není uzpůsoben na trávení škrobu a s výjimkou vrcholových sportovců nejsme schopni přeměnit ho a zužitkovat složené, ale ani dvojité cukry bezezbytku. U normálního člověka nestrávené zbytky putují do střev, kde se jimi živí bakterie, přemnožují se a vytvoří nerovnováhu. Ty pak vytváří toxiny, které způsobují v těle záněty, putují krevním řečištěm rovnou do mozku a zapříčiňují nejrůznější poruchy, jako je hyperaktivita, nejrůznější dysfunkce, epilepsie a dokonce autismus. Někteří nešťastní rodiče si neví rady s abnormální aktivitou, impulzivností nebo vznětlivostí jejich milovaných ratolestí. Všechny tyto odchylky můžou mít ve své moci právě přemnožené bakterie, které se usídlily ve střevě. Vy je odtud nedostanete, dokud je nevyhladovíte. Tedy dokud radikálně nezamezíte přísunu dvojitých a složených cukrů. Každý sedlák dřív věděl, že začne-li mu „jankovatět“ kráva, musí ji přestat krmit obilím.

Přijde vám to příliš jednoduché? Je to vůbec možné? JE! A vy mi možná odpovíte: „Ale paní doktorka říkala, že…“ Dobře, než dá někdo vašemu dítěti nálepku hyperaktivní nebo LMD, zkuste SCD výživu, jen ji vyzkoušejte. V případě mozkových dysfunkcí nemusíte na výsledek dlouho čekat. Po nasazení SCD se výsledek projeví zpravidla již po dvou až třech týdnech.

Ale zpět k dětským výživám z obchodu. Výrobci na lahvičkách uvádějí, že jejich výrobek neobsahuje cukr. Přitom obsahuje obilí, brambory nebo rýži, zvlášť u zeleninových příkrmů, což je zase ten dvojitý nebo složený cukr. Škrob je dnes nejoblíbenějším „nastavovadlem“ u široké řady potravinových výrobků. Čtěte etikety. Od malinka dáváme dětem v kupované stravě dvojité i složené cukry a jejich malá tělíčka se snaží s tím nějak vypořádat. A pak se divíme, že nám děti jankovatí :)

Ulcerózní kolitidou, crohnovou chorobou a dalšími ne-mocemi netrpí jen starší lidé. Mají je i velmi mladí lidé a dokonce už i malé děti. Jestliže chceme zdraví, je třeba v první řadě přestat si škodit, nenechat si škodit.

Mám pro vás na závěr ještě jeden příklad. Pokud je doporučeným palivem pro vaše auto benzín, budete do něj lít ricinový olej?? Asi těžko, chápete,  že byste ho za půl roku mohli vyhodit! Proč tedy, když víme, že dvojité a složené cukry nejsou pro naše tělo vhodným palivem, měli bychom čekat až se motor zničí? Jako auto si můžeme koupit nové, ale tělo?

Jablecne_pyre_Marky_SCD_recipes-13Otázka na začátku zněla: Preferujete zdraví nebo pohodlí? :)
Výživu – ovocné a zeleninové pyré a příkrmy doporučuji připravovat doma. Jedině vy sami je připravíte v té nejlepší kvalitě – bez konzervantů, složených cukrů, škrobů a kdo ví čeho ještě. Jen vy víte, jak kvalitní bude vaše domácí kojenecká výživa. Domácí kojenecká výživa, kterou jsem vařila doma mi vydržela v lednici víc jak 14 dnů. Sladila jsem medem, nejlepším konzervantem na světě, pro mě tedy zázrakem přírody :) Recept najdete ZDE.


Mlsejte a buďte zdrávi, Marky

Všechna práva vyhrazena. Žádná fotografie, text, ani část textu tohoto příspěvku nesmí být kopírována nebo komerčně využívána bez písemného souhlasu administrátorů Marky SCD recepty