Skutečně je to černobílé?
Dobrý cholesterol, špatný cholesterol…
A potřebujeme ho snižovat? Na jakou hranici?
Co vlastně vůbec víme o těchto záhadných molekulách?
KLIKNĚTE ZDE: pro podrobnější informace Dr. Ekberga
(pro neangličtináře – zapněte si na PC a v tabletu automatické titulky :-)

NÁVOD NA ZAPNUTÍ TITULKŮ V ČEŠTINĚ

PŘEPIS VIDEA ZDE

Marky: Ahoj tady Marky.

Radek: A Radek.

Marky: Dnes pro vás natáčíme příspěvek, který se bude týkat velmi důležitého tématu, čímž je cholesterol. Hodně z vás uvádí jednu ze zátěží cholesterol. Někteří hlásí dokonce zvýšený cholesterol po nástupu na SCD a řada z vás užívá statiny. Můžeš nám teda vysvětlit Radi, jak to všechno je? Jak to funguje?

Radek: jsem se inspiroval z jednoho zdroje, který sledujeme, což je Dr. Sten Ekberg opravdu borec. vám nechám odkaz pod tímto videem, koho toto téma a mnoho dalších bude zajímat hloubkově, hlouběji. Chci říct.

Marky: A pro hloubavé duše.

Radek: Pro hloubavé duše ano. Tak se může podívat na jeho stránky, i když je to v angličtině. Funguje tam perfektně automatický překlad na YouTubu. Dáte automatický překlad, vyberete češtinu. Perfektně to funguje. Tak já jsem si musel udělat body, protože je toho víc. Trošku. Tvrzení o cholesterolu je značně zjednodušené. My totiž tvrdíme, že HDL, neboli ten vysoký vysoko hustotní je v pořádku a LDL ten nízko hustotní, že jako že je ten špatný, že to je ten špatný kamarád. Ale to je opravdu hodně zjednodušené, takže se na to podíváme. Samozřejmě, doporučují se diety, doporučují se cvičení. Ale jaké? Jaká cvičení, jaké diety? To je potřeba? Opravdu se na to kouknout, co vlastně funguje, jakým směrem? A otázka je, jestli vůbec potřebujeme snižovat ten cholesterol, protože vlastně kolik toho o cholesterolu víme. Samozřejmě nejde o výzvu k ignorování vysokých hladin, to jako bych v žádném případě nechtěl, ale je velmi nesprávné stanovovat diagnózu vlastně na základě jenom jedné hodnoty. Jo, jenom toho vlastně zvýšeného LDL, protože skutečnou. A teď to musím říct pomalu Hyper a už to nejde. Hypercholesterolémijí trpí pouze jedno procento populace a tam samozřejmě jim nezbyde možná nic jiného, než sáhnout po těch statinech. Ale to se opravdu týká jednoho procenta populace. Takže jak říkám, nejde o to ignorovat tady ty vysoké hladiny, ale podívat se na tu příčinu opravdu v nějakých souvislostech.

Marky: A možná bychom mohli vysvětlit taky, co to ten cholesterol je, co to, na co ho máme v tom těle, protože ono možná potom se bude dobře vysvětlovat ty souvislosti a proč, Proč? Ty souvislosti.

Radek: Poupravím. Ona totiž téměř každá buňka v podstatě jenom kromě červených krvinek asi. Tak ten cholesterol vytváří, protože ten cholesterol je v podstatě stavební materiál, nebo dokonce pokud ho jíme málo, tak játra ho vytvoří více, protože je potřebný. A pokud zase ho máme víc, pokud ho sníme víc, tak zase vytvoří míň. Pořád se tam udržuje rovnováha, protože v podstatě, jak od nás víte a nejenom od nás, tak aby tělo fungovalo, tak musí právě udržovat rovnováhu. Jakmile je ta rovnováha, v bakteriích nebo v čemkoliv vychýlená, tak začínají ty problémy. Zajímavá věc nejvíc potřebuje cholesterolu mozek, ten potřebuje 23 %. Jo a dokonce si ho vlastně vyrábí sám, protože cholesterol je příliš velká buňka a neprošel by tou a hemato encefalitickou bariérou. Takže mozek si ho vytváří sám, pokud si ho nedokáže vytvořit dostatek. No tak je problém. Potom je, protože je to stavební materiál, jak už jsem řekl, tak v podstatě 30 procent toho cholesterolu tak tvoří buněčné membrány. Potom tzv. Myelin, což je izolační hmota pro nervové vedení. My máme nervy. Můžete si to představit jako dráty. Drát má nějakou izolaci a aby ta izolace se mohla tvořit, tak je potřeba Myelin a tam zase 27 % cholesterolu. Pokud tento. Pokud tato izolační hmota je defektní, to znamená je tam nějaký problém, tak se spouští roztroušená skleróza. Zajímavá věc taky. Žluč obsahuje převážně cholesterol, potom je to prekurzor velkého množství steroidních hormonů: estrogen, progesteron, kortizol. Dokonce zase máme tendenci spíš snižovat kortizol, ale ten je taky potřeba. No prostě rovnováha. Jak říkám, to znamená, že to HDL a LDL jen vlastně dělají svou práci, pokud jsou v rovnováze. Pokud jsou v rovnováze, je všechno oukej.

Marky: A mám takovou otázku jaká je vlastně správná hladina cholesterolu, že jsem zdravá nebo že se tam něco odehrává? Protože to se dost často, jak bych řekla, často se to zvyšuje nebo snižuje.

Radek: Podle toho, jak se to komu hodí.

Marky: Takže to bys nám mohl vysvětlit.

Radek: Říká se tak takhle. Samozřejmě, není to úplně jednotné, protože nejsme z jedné fabriky, že jo? Nejsme podle jednoho nákresu. Muž i žena to bude mít asi taky jiný. Taky jinak. A v každém těle se odehrávají různé procesy. Někdy je potřeba toho cholesterolu víc, někdy míň. Jak už jsem říkal, pokud ho sníme víc, játra ho tvoří méně atd. No a takovým nějakým měřítkem zas teď to nemám od lékařů, ale spíš řekněme od A jak to říct od celostních mediků, nebo prostě spíš z té alternativnější strany. A tam se tvrdí, že správná žena, teda zdravá žena. Správná, zdravá, správná. Zdravá žena má mít hodnotu šest až sedm. Je to úplně v pořádku a u muže je to jedno číslo méně to znamená pět až šest. Takže jestliže vám někdo tvrdí, že máte mít tři nebo čtyři, tak je to, protože se za to někdo domluvil, aby právě mohli prodat ty statiny. No a proč ty statiny nejsou úplně v pohodě? To se dozvíme za chvilku. Ještě bych se vrátil k těm a k tomu vlastně co pro nás dělá ten LDL, ten nízko hustotní a ten HDL, ten vysoko hustotní. V podstatě LDL je přenašeč. Jo nebo dodavatel, ten transportuje ten materiál stavební tam, kde je potřeba, přičemž HDL spíš vrací a shromažďuje ten cholesterol, který už není potřeba. Za normálních okolností normální LDL, ta nízko hustotní molekula je poměrně velká a nadýchaná a v podstatě nevytváří žádný problém, ale vlivem oxidačního stresu nebo zánětu volných radikálů ještě, tak se ty LDL molekuly vlastně mění, jsou defektní. Jsou to v podstatě oběti, to nejsou, není to příčina, ale je to oběť. Tady toho našeho způsobu života se mění na malé. LDL molekuly. A tam nastává právě ten problém. Jestliže se bavíme teda o příčině vzniku, tady těch těch malých LDL molekul, tak jsou právě, jak jsem řekl, zánětem poškozeny oxidačním stresem. A ta příčina tady toho je v podstatě ve velké konzumaci cukru, sacharidů obecně, toxiny, že jo. Volné radikály, ten oxidační stres, v přemíře, to jsou těžký slova oxidační stres v přemíře. Je potřeba rozlišovat mezi těmi velkými LDL nebo většími, těmi nadýchanými a mezi těmi poškozenými těmi malými. A pokud se objeví problém připlavou. Když to řeknu hloupě, LDL ty nadýchané, aby mohly opravovat tam, kde je potřeba něco opravit. No a my vlastně kontrolujeme právě.

Marky: Takže cholesterol je opravná látka, dalo by se říci?

Radek: Ano, stavební je opravná látka a my vlastně kontrolujeme právě tady tu hladinu těch LDL, ale těch nadýchaných. A pokud je jich moc, vlivem nějakého poškození v těle, tak vlastně říkáme, že je to špatně. Jenomže tak, jak to řekl doktor Ekberg, to je jako kdybychom podezírali hasiče ze zakládání požárů, protože jsou vždycky tam, kde hoří. Takže to nedává smysl.

Marky: A co je teda špatného na těch statinech. To by mě zajímalo.

Radek: No, problém se statiny je v tom, že vyvolávají velké množství vedlejších účinků. Ten mechanismus je dán tím, že vlastně statiny, když je začneme užívat, tak zvýší počet receptorů v játrech, které mají za úkol recyklovat ty LDL, ten LDL cholesterol. Jenomže ty receptory přitahují. Když to řeknu zase jednoduše, ty velké, ty nadýchané molekuly, které jsou v pořádku a které pro nás pracují, vlastně jo, ale vůbec nepřitahují ty malé LDL molekuly. Ty ty poškozené, jo. Takže vlastně tím. Místo toho, aby nám to pomohlo, tak ty játra zvýšeným počtem receptorů mnohem rychleji recyklují a zpracovávají ten LDL nadýchaný cholesterol, který je stavební materiál, který nám pomáhá řešit nějaké problémy v těle, ale ty malé molekuly zůstávají. To znamená, že ty statiny negativně změní poměr tady těch poškozených ve prospěch těch v neprospěch těch nepoškozených.

Marky: A statiny, to jsou, to jsou vlastně látky, které jsou obsažené v léku, který jste tady dostáváme. Na snížení cholesterolu že jo?

Radek: Jo, jo. Takže vlastně my se snažíme snižovat ten LDL cholesterol, ale snižujeme díky tomu mechanismus fungování, ten, který vlastně potřebujeme. A ty malé molekuly toho LDL cholesterolu, které jsou mnohem nebezpečnější a mnohem snáze pronikají třeba do cévních stěn, protože zase ty velké molekuly se tam nedostanou, dostanou se tam ty malé a vlastně začnou vytvářet problém. Připlavou tam ty velké a z vnější strany začnou něco opravovat. A tím vzniká vlastně ten plak. Ty malé molekuly způsobují ten problém, které potom ty velké musí opravit. No a jestliže těma statinama obrátíme nebo nebo znevýhodníme početně ty velké oproti těm malým, tak vlastně si nepomůžeme. Naopak si děláme medvědí službu.

Marky: V tom případě potom ten cholesterol neustále lepí, teda ty dírky nebo tam ty otvory.

Radek: A vzniká ten plak. Hm.

Marky: A čím víc i jíme, třeba těch léků nebo způsobem života, který samozřejmě máme, že.

Radek: To se nabaluje.

Marky: Tak se to nabaluje a může dojít k ucpání třeba cévy. A proto se možná říká, že je to zlý cholesterol, ale je to začarovaný.

Radek: Je to zas tak, jak s tím ti hasiči. Prostě to je jak kdyby jsme nenáviděli hasiče a začali je střílet, protože prostě, když hoří.

Marky: Když my nenávidíme tu opravnou látku. Prostě ten systém jak je, jak je to tělo nastaveno a vymyšleno a vlastně provádí tu rovnováhu, že.

Radek: Dokonce podle nějakých statistik, tak a studií tak, statiny více než dvakrát zvyšují riziko demence, Alzheimera a zvyšují celkovou úmrtnost bez ohledu na příčinu. Jo, to je docela zajímavá věc. Prostě když berete statiny, tak bez ohledu na to, na co nakonec umřete, tak můžete prostě dřív, než kdybyste je nebrali. To je celé.

Marky: No vono totiž kolikrát schválně, když si donesete domů z lékárny nějaký lék předepsaný nebo jakýkoliv, kdo z vás si přečte přesně. Všechno, co tam je napsáno v tom příbalovém letáku, že? A jsem kdysi četla.

Radek: Spíš slyším říkat lidi, jsem to radši nečetla.

Marky: Ano, ano. musím říct, že zrovna tento příbalový leták jsem četla kdysi dávno. A pak jsem ho musela přečíst kamarádovi našemu, který si to přinesl právě z lékárny a nerozuměl. On byl cizinec, nebo je cizinec. A četla jsem ho veškerý nežádoucí účinky způsobený prostě nebo působením tohoto léku. A musím říct, že tento člověk tenkrát vzal ten za ten lék a vyhodil ho, protože se bál víc toho, co mu způsobí ten lék, než než kdyby ho nebral. Já samozřejmě nikomu neradím, aby něco nebral nebo bral. Jo, tady jsme spíš z těch informativních důvodů, co si musíte každý rozhodnout asi sám, že? Je čas na třetí otázku jak? No a to je moje nejdůležitější otázka. Jak ovlivňuje výživa cholesterol?

Radek: No, docela zásadně. To nás vrací k tomu, že někteří z vás nám píšete, že po nástupu na SCDčko se vám cholesterol zvýšil. Tak ano, k tomu dochází, protože jestliže začnete se vyživovat s nižším obsahem sacharidů, což SCDčko je, není to bez sacharidů, ale ten obsah je nižší, protože přestanete konzumovat ty složené a ty disacharidy, tak se může cholesterol skutečně zvýšit ten LDL, ale ne ty malé molekuly, ale ty velké nadýchané. To znamená, že opět zvyšujete počet hasičů. Jo? Statiny je snižují, nechávají tam jenom ty zápalné bomby a ta nízkosacharidová výživa opět zvyšuje počet těch LDL nadýchaných molekul. Naopak, jestliže jíte hodně sacharidů, jestliže jíte procesované potraviny, to jsou všechny ty oplatky, brambůrky a všechno to, co se vyrábí, šíleným způsobem se to procesuje. Říká se jim dneska už dokonce superprocesované potraviny. Klasickým zástupcem je například taková ta brambůrka, která je úplně stejná. Jedna jako druhá jsou v takové krabičce, prostě všechny mají stejný tvar. Stejný sklon asi všechno stejný prostě. No tak to je jako superprocesovaná potravina. Atyhle ty potraviny nebo tenhle, tenhle způsob výživy, tak ten zvyšuje právě ten ten počet těch malých LDL molekul, zvyšuje ten oxidační stres, zvyšuje volné radikály atd. No samozřejmě, že existují různé diety, které jsou namířeny právě na snížení toho cholesterolu. Jenomže je právě, jak jsem říkal na začátku, otázkou jaká dieta, Jestli je to správná dieta pro to, aby nám posloužila, nebo jestli nám uškodí. Protože jak víte, poměrně hodně dlouho nám byla vštěpováno nízkotučná dieta. Měli jsme jest margarín, že je zdravý na srdce a podobně. Dneska už víme, že je to nesmysl, že jo. Prostě. Ale padesát let se to tady jako tradovalo. A je opravdu zajímavé, že když bychom se podívali do historie, na různé objevy v lékařské vědě, tak kolik z nich už není pravda a přitom se to učilo prostě na každé škole ještě třeba před deseti lety. Takže například špatná srdeční dieta, to znamená málo tuku, libové maso, ovoce, obilí. To je dieta, která vám zaručeně zhorší tedy ten poměr. Potom může být samozřejmě špatné cvičení, protože nejhorší cvičení je takovéto, kdy za tři čtvrtě hodiny se úplně vyčerpáte v posilovně nebo nějakým šíleným zátahem, který ale trvá hodně dlouho, to znamená tři čtvrtě hodiny, pokud by trval například deset minut, patnáct minut, na to jsme připravení a tam to tělo umí s tím zapracovat. Ale pokud potřebujete zhubnout a ničíte se strašným množstvím pohybu a posilováním a zátěží a třeba i několikrát za den, tak vlastně to vede jenom ke spálení cukru, protože vaše tělo nejdřív spálí ten cukr, který sníme, potom glykogen z jater a teprve až po osmi hodinách jde do tukových zásob po osmi hodinách nejezení. Abych byl přesný. Takže takové cvičení vede jenom k úplnému vyčerpání a spálení cukru a samozřejmě potom k nucení zase k potřebě toho cukru. Takže jediné, co vás po takovém cvičení zachrání, tak jsou zase nějaké sacharidy. Musíte doplnit rychlý, takže to je nahoru, dolů, nahoru, dolů. To jste prostě na houpačce. To znamená,

Marky: ono taky promiň, že tě přerušuju, to vychází z toho zase ta individualita toho těla, pro ten fyzický pohyb. Třeba včera jsem poslouchala pana Vojáčka Honzu v pořadu. Jednom. A on taky říkal, že člověk se může právě pohybem si zničit i kosterní soustavu a tak dále, protože používá špatný pohyb pro svoje tělo. Takže i toto je důležitý. Nejen že ta výživa pro každýho trošku se musí upravit. Každý z nás máme, máme rádi něco nějak jo a to je třeba najít a uzpůsobit pro sebe. A to platí stejný i s tím pohybem. Jo, protože opravdu to říkáme i na těch webináři, že nadměrná nadměrný používání toho těla, svalstva, kostry může dojít vlastně k tomu, že se člověk opotřebuje zbytečně moc brzo a potom je sice olympionik, no ale končí třeba ve čtyřiceti letech. Takže záleží na tom, jak to tělo použijeme v tom našem životě ku prospěchu svému.

Radek: Takže co teda dělat? Spíš jak se postavit k tomu cholesterolu.

Marky: A jo já myslela, že nám řekneš, jak si máme každej z nás vybrat ten pohyb.

Radek: Ale to je jiná kapitola. To bysme tady byli hodně dlouho. Tam je potřeba to, co říkáme na SCDčku pořád, pozorovat svoje tělo, vyzkoušet si to a většinou se to dozvíte velmi rychle. Jestliže máte nechuť k nějaké činnosti nebo vás to úplně vyčerpává, tak to není vaše.

Marky: Jsem chtěla říct, že poslouchat intuici, když prostě cítíme, že že jo, to chceme dělat a ne že to dělá někdo druhej, ale že toto je pro třeba procházet se třeba každej den někde po okolí a a pozorovat to, co je okolo. Tak si myslím, že to ucítíte, že to je pro vás dobrý pohyb.

Radek: Chci říct ale jednu věc pokud máte nechuť úplně k jakémukoliv pohybu, tak to jste lenoši. No takže co dělat, jestliže se cítím skvěle, všechno je v normě, ale cholesterol je vysoko nebo řekněme zvýšen o 2, o 3, třeba i o 4 body. Nedělat nic, protože vy nevíte, co to tělo řeší, co je potřeba, co se odehrává, jestli právě třeba není potřeba něco upravovat a spíš je potřeba se opravdu podívat na to, na tu míru toho toho oxidačního stresu, na míru stresu vůbec, na celkovou zátěž, jakou máme, protože prostě je to náš špatný životní styl, špatné jídlo. Takže kdo je na SCDčku, a lehce se mu zvýši cholesterol, myslím si, že by to vůbec nemusel řešit. Jak říkám, pokud je to opravdu někde za rohem ta hodnota, tak je potřeba to prozkoumat. Ale rozhodně když vám lékař napíše statiny na základě toho, že máte 6 7 8 prostě tak je to chyba. Je to chyba, protože dojde pouze k rozhození toho poměru mezi LDL a malým LDL. Tak jak jsme to vysvětlovali.

Marky: Tak možná by stačilo prostě ne, možná, ale určitě by stačilo místo místo předepisování tady těch léků doporučit člověku právě ten pohyb, to jídlo a uvést se prostě do toho stavu toho klidu a pohody, protože to tělo potřebuje a tím se trošičku krásně sníží a není potřeba žádného léku. Ale samozřejmě zase znám typy nás lidí, že je pro nás třeba důležitější si zachovat ten stres a vzít si tu pilulku. Takže zase je to na nás.

Radek: A rozhodne se každý sám. Na závěr, protože to už je všechno. Vydrželi jste to s náma doufám. Až do teď. Mám, jak už jsem říkal, zdravá žena šest až sedm, muž pět až šest o něco méně. Ale pokud budete mít pořád pochybnosti i po tomhletom příspěvku, tak první věc, co můžete udělat, je informovat se ještě lépe. Právě na kanálu Doktora Stena Ekberga, odkaz máte pod videem a i on doporučuje při těch pochybnostech kalciový test. Je to poměrně levná záležitost a řekl bych, že ta korelace mezi tlakem v těch cévách a mezi hodnotou toho kalcia při tom testu je docela solidní a může být dalším vodítkem k tomu, abyste zjistili, jestli máte nějaké riziko. Ale zas není to daná věc. I když vám vyjde kalciový test třeba vyšší, tak pořád to ještě neznamená, že vás čeká infarkt. Tělo neustále pracuje a kdysi jsme se o tom bavili i vlastně vzhledem k těm různým preventivním prohlídkám je to docela riziko, protože když půjdete na odběr krve tento týden, za týden, za čtrnáct dní a za měsíc, tak budete mít pravděpodobně po každé jiné hodnoty. Protože prostě v tom těle se pořád něco děje. A jak já s oblibou říkám přes všechny doktoráty a Nobelovy ceny, tak jsme pořád ještě nezjistili pořád něco. Fakt tomu moc nerozumíme. Jedinej, kdo tomu rozumí, je to naše tělo. Takže na nás je spíš, abychom mu šli z cesty, abychom mu nevadili našimi konstrukcemi myšlenkovými, abychom mu nevadili, naším strachem, tím, že si způsobujeme stres, tím, že prostě jíme nesmysly. A aby jsme mu dali příležitost, když třeba potřebuje něco opravit, když máme nějaký zánět nebo prostě dostaneme chřipku nebo cokoliv, tak abychom mu prostě dali ten prostor.

Marky: Tělo si to řídí samo.

Radek: Každý pes při nemoci, prostě když mu není dobře, tak si lehne, dva dny nejí, prostě za dva dny se otřepe, napije, nají zase, jde dál. Takže chce to ten klid. I mnoho lékařů říká, že nejvíc práce tělu udělá pro uzdravení v noci, když spíme, protože tam i to ego mlčí, nekecá do toho.

Marky: Takže i dostatečný spánek je důležitý.

Radek: Přesně tak. No a to je všechno k tomu cholesterolu. Koho zajímá víc, odkaz je pod videem. No a nám nezbývá než dodat.

Marky: Mlsejte.

Radek: A buďte zdrávi.

Marky: Ahoj.


Všechna práva vyhrazena. Žádná fotografie, text, ani část textu tohoto příspěvku nesmí být kopírována nebo komerčně využívána bez písemného souhlasu administrátorů Marky SCD recepty